Boekenbeurs - Wereldhaven voor boeken

Interview met Ephameron: “Voor een illustrator is dit de Heilige Graal”

Zelfportret Ephameron

Zelfportret Ephameron

Als kind kwam Ephameron naar de Boekenbeurs om te jagen op gratis cadeautjes. Vandaag keert ze terug als illustrator van het jaarlijkse campagnebeeld voor editie 2019. Wij vroegen haar hoe het voelt om zo nadrukkelijk in het straatbeeld te verschijnen.

“Het was al 15 jaar geleden dat er nog eens een vrouw werd gekozen om de affiche voor de Boekenbeurs te illustreren – fotografen buiten beschouwing gelaten. Dat ik de draad weer mag opnemen, is dan ook een grote eer.” Aan het woord is Ephameron, kunstenaar en illustrator voor onder meer ‘De Standaard’, ‘De Tijd’, ‘L’Echo’ en ‘De Volkskrant’. Daarnaast doceert ze Beeldverhaal aan LUCA School of Arts, Campus Sint-Lukas Brussel – waar ze eveneens werkt aan een doctoraat in de Kunsten – en eind november organiseert ze opnieuw ‘Grafixx’, het festival voor grafische kunsten in De Studio in Antwerpen.

Ephameron komt al zowat haar hele leven langs op de Boekenbeurs. “Als kind kreeg mijn vader elk jaar tickets via zijn werk. Voor ons was de beurs een jaarlijkse zoektocht naar gratis cadeautjes die de uitgeverijen uitdeelden. Als we dan thuiskwamen, was dat niet alleen met een mooie lading nieuwe boeken, maar was het telkens ook een genot om onze vergaarde buit te doorzoeken.”

Een ‘andere’ affiche

Het plezier van nieuwe boeken te ontdekken op de beursvloer is haar al die jaren bijgebleven. Ephameron bleef een trouwe klant doorheen de jaren en toen ze gevraagd werd om haar hand te zetten aan het campagnebeeld werd een persoonlijk doel eindelijk realiteit. “Toen boek.be me belde, was ik tegelijk ontroerd en erg enthousiast,” zegt ze. “De afgelopen jaren stond de affiche in dienst van het boek als vorm, of van lezen. Ik wou dit jaar iets anders doen.”

Ephameron werkt liever niet met letterlijke illustraties, wat haar werk een herkenbare authenticiteit geeft. “In de plaats van typografie of een foto dacht ik daarom meteen aan een illustratie die iets vertelt. Een illustratie die aanvult wat de tekst weergeeft. Werken met de essentie van je onderwerp en emotie overbrengen: daar gaat het voor mij om. Ik denk dat je in die zin het thema van dit jaar goed ziet terugkomen in het campagnebeeld.”

“Illustraties zijn interessant omdat je zaken op een natuurlijke wijze bij elkaar kan brengen,” legt Ephameron uit. “Foto’s roepen een sfeer op, maar met een illustratie kan je misschien nog beter inspelen op de verwondering van je publiek, op hun eigen creativiteit.”

Heilige Graal

Voor Ephameron is het ontwerpen van de Boekenbeursaffiche de ‘heilige graal’ voor illustrators. Toch mag er voor haar nog meer aandacht gaan naar illustraties en vormgevers op de beurs. “Illustrators treden van nature uit niet genoeg op de voorgrond,” zegt ze. “Het beeldverhaal wint niettemin gestaag aan aandacht.”

Maar wat niet is, kan nog komen? “Zeker, wat voor kookboeken mogelijk was, kan voor illustraties ook gebeuren. Ik geloof in het concept van geïllustreerde boeken voor volwassenen. Met beelden kan je verhalen verrijken; illustraties geven niet alleen weer wat er gebeurt in het verhaal, maar kunnen iets toevoegen. Als verhalen op zichzelf.”

Met een Boekenbeurs die steeds in verandering is, kan er in de toekomst zeker ruimte ontstaan voor het beeldverhaal als expressieve kunstvorm. Heeft de beurs tot dan ook voor Ephameron genoeg te bieden? “Ja hoor, langsgaan op de Boekenbeurs voelt voor mij steeds een beetje als thuiskomen. Met de ingrijpende verandering in het grondplan zal het dit jaar anders aanvoelen, maar dan kan ik nog eens echt op ontdekking gaan. Ik kijk er alvast erg naar uit!”