Boekenbeurs - Wereldhaven voor boeken

Debutant in de kijker: Joris Mertens

Dit jaar zetten we met de Boekenbeurs een aantal debutantschrijvers in de kijker. Eén van hen is Joris Mertens. Beatrice is zijn debuutroman.

Wat was je grootste verwondering bij de realisatie van jouw eerste boek? Is er iets waardoor je verrast was?

De grootste verrassing was dat ik effectief financiële steun heb gekregen van het Vlaams Fonds voor de Letteren nadat ik een keurig dossier had ingediend. Om dit boek te maken heb ik voor mezelf moeten beslissen om sommige freelance werkaanbiedingen te weigeren en zoiets levert aardig wat stress op, dus die hulp was erg welkom. Ook omdat het een eerste, en hopelijk niet enige, bevestiging was van de commerciële kwaliteit en levensvatbaarheid van mijn werk door professionele buitenstaanders. Tijdens het tekenen is mijn stijl wat geëvolueerd, waardoor ik waarschijnlijk heel het boek anderhalve keer heb getekend. Van bij de aanvang van zo’n project waarin je weinig tot geen ervaring hebt, weet je dat je door alle beginnersplassen moet rijden. Het ontembare enthousiasme van mijn uitgeefster en de sarcastische eerlijkheid van mijn grafisch raadgever hebben hier af en toe de rol van benzinestation vervuld, op de lange weg  naar het bedrukte pakje papier in m’n handen. En in de winkel.

Wie zijn jouw helden? Wie heeft jouw boeken/stijl geïnspireerd?

Ik ben niet echt een stripliefhebber, en mijn invloeden komen eerder van buiten de grafische wereld. Dat gezegd zijnde, maakt Nicolas De Crécy mijns inziens altijd wel prachtig werk. Maar ik kon voor dit boek zeker inspiratie vinden in de werken van Eugeen Van Mieghem, Franse films die zich in Parijs afspelen in de jaren zestig en zeventig, en fotografen als Léonard Misonne, Saul Leiter, Ernst Haas en Brassaï. Tijdens het tekenen staat meestal filmmuziek of jazz op… Een invloed voor een auteur is niet altijd zichtbaar voor de buitenstaander of lezer, omdat het veelal een basis is waarop voortgebouwd wordt in de eigen stijl en het iets helemaal anders wordt.

Hoe voelt het om de stap te zetten van Boekenbeursbezoeker naar auteur? Kijk je anders aan tegen de beurs?

Het voelt wat alsof je deze keer aan de andere kant van het glas staat en je ook de achterkant van het decor, dat verborgen is voor het publiek, kan zien. Zelfs de toiletten zijn nu een beetje anders. Een mens staat er niet bij stil, maar op zo’n Boekenbeurs ligt letterlijk voor duizenden jaren aan artistiek werk bij elkaar. Grotendeels eenzaam werk dan nog. Daar denk je niet over na tot je zelf obsessioneel met een boek bezig bent en het tergend traag vooruit gaat, terwijl je onder de douche of in de auto bij momenten het ontnuchterende besef te binnen sijpelt dat je maar een klein zakdoekje in de boekenkosmos aan het breien bent. Er wordt ook zoveel uitgegeven. Er is zoveel brol. Alleen vind je zelf dat jouw werk daar uiteraard niet toe behoort.

Welke auteurs wil je zelf ontmoeten op de Boekenbeurs dit jaar?

Het zou zeker al een geruststelling zijn als ik mezelf niet onverwacht tegenkom. Er lijkt geen enkele drang tot het ontmoeten van auteurs aanwezig te zijn in mijn hoofd. Of het nu een boek, een film, een schilderij of een cake betreft, het staat op zich.

Welke leestips van dit jaar kan je de mensen aanraden?

Naast mijn job heb ik me dit jaar opgesloten in mijn atelier en aan het boek gewerkt, en quasi niets gelezen. Het zou in deze context waarschijnlijk iets te ver gaan om de handleiding van mijn printer aan te raden. Toch is er een ultieme soort dwingende aanrading die voortkomt uit mijn ergernis aan een taaldebiele schrijftrend om, wanneer men een woord wenst te benadrukken, er vlotjes hét of dé voor te zetten, wat dus leest als ‘heet’ of ‘dee’. Ik raad dus iedereen aan om daar per direct mee op te houden.

 

Joris signeert op maandag 11 november van 14u tot 16u aan de stand van Pinceel Stripverspreiding (Hal 1, stand 111 & 113).

Benieuwd naar andere debutanten?

Meer info vind je hier.