Boekenbeurs - Wereldhaven voor boeken

Charlotte Van den Broeck: “Mijn eerste keer signeren voelde heel officieel aan”

Foto: Pablo Cepeda

Met het boek Waagstukken neemt Charlotte dit jaar voor de derde keer deel aan de Boekenbeurs. Geen poëziebundel dit keer, maar een overschouwing van bouwwerken die hun architecten tot zelfmoord dreven. Wij vroegen ons af wat dat doet met een mens.

We spraken af in een koffiebar in Antwerpen, nabij het Stadspark. We zijn iets te vroeg; Charlotte is nog in gesprek met een journaliste van de Gazet van Antwerpen. Met een vriendelijke lach neemt ze afscheid van haar gesprekspartner en dan is het aan ons. Voor ons zit een jonge schrijfster, een poëet, de omschrijving van dichter ontgroeid.

Met veel enthousiasme legt ze ons haar nieuwste werk voor: niets verraadt dat ze in 2016 de jongste gastspreker ooit werd op de opening van de gerenommeerde Frankfurter Buchemesse, een eer die ze mocht delen met Arnon Grunberg. Datzelfde jaar won ze de Herman de Coninck Debuutprijs met haar bundel Kameleon. Dit jaar won ze voor haar tweede bundel de Paul Snoekprijs. Tel daarbij een finaleplaats op het Belgische kampioenschap ‘slam poetry’ en een juryrol in het Nederlandse equivalent en er is geen reden meer om niet enthousiast te worden van dit jonge talent. Dat zij er zelf zo kalm onder blijft, is indrukwekkend.

Dit jaar neemt zij voor de derde keer deel aan de Boekenbeurs als signerend auteur – tijdens een vierde deelname trad ze op als poëzieauteur tijdens één van de vele activiteiten op de beurs. Voor Charlotte was de Boekenbeurs altijd al een groot festijn: “Mijn ouders zagen al vroeg een geharde lezer in mij. Ze namen mij daarom elk jaar mee naar de Boekenbeurs en ik mocht dan een aantal exemplaren uitkiezen. Thuiskomen met een vol zakje nieuwe boeken, dat was altijd een zalig gevoel. Eén van mijn mooiste herinneringen is dan ook mijn exemplaar van De Zusjes Kriegel laten signeren door Marc De Bel.”

“De eerste keer dat ik zelf mocht signeren op de Boekenbeurs was voor mijn innerlijk kind dus een speciaal moment. Tegelijk voelde het ook heel officieel allemaal, met een naamplaatje en een stapeltje van mijn boeken voor mijn neus,” vertelt Charlotte.

Ondanks het uitblijven van een stormloop op haar signeertafeltje, vond ze haar eerste beurservaring allesbehalve een teleurstelling: “Het was erg gezellig. Ik had een plaatsje naast Maud Vanhauwaert en Bart Meuleman op de stand van L&M Books, met een fles rosé erbij. Tegelijk ben je je er als schrijver van bewust dat je je bevindt op een plek waar een heel literair jaar samenkomt. Niet iedereen komt exclusief voor jou, voor een dichter geldt dat des te meer. Voor auteurs is de Boekenbeurs niettemin een mooi initiatief: je komt in contact met lezers, fans, andere schrijvers…”

Eén van haar mooiste herinneringen als Boekenbeursauteur vond Charlotte een wel zeer bijzondere ontmoeting met een poëziefan. Charlotte: “Er is een man die elk jaar de beurs bezoekt, specifiek voor alle dichters die langskomen. Hij maakt tekeningen die hij baseert op één gedicht uit jouw bundel, een gedicht dat hij zelf uitkiest. Daarna neemt hij zijn tekeningen mee en vraagt hij de dichter om zijn tekening te signeren met twee regels van dat gedicht. Het was geruststellend om te weten dat er toch zeker één persoon om een handtekening zou vragen (lacht).”

Niet iedere ontmoeting zorgt echter voor een openbarend moment. “Soms staren mensen je zo intens aan, om je vervolgens toch niet te herkennen” vertelt Charlotte, “of ze nemen je boek vast, bladeren er minutenlang in om het vervolgens terug te leggen en verder te wandelen zonder iets te zeggen. De Boekenbeurs leert je alvast veel bij over de verschillende soorten bezoekers die je mag verwachten (lacht).”

Haar nieuwe boek, Waagstukken, een non-fictiewerk, zal wellicht een nieuw soort bezoeker aantrekken dan poëziefans. Of ze daar bepaalde verwachtingen bij heeft? “Niet echt; ik weet nog niet goed wat ik kan verwachten. Wellicht trekt het een breder publiek aan, maar voor mij is werkelijk iedereen welkom om een praatje te komen maken. Voor mij maakt het niet uit als hun boekenzak uitsluitend thrillers bevat, of kookboeken, of biografieën, zolang ze maar een open geest houden voor poëzie.”

Als afsluiter gaf Charlotte nog enkele leestips mee die haar inspireerden: “Rebecca Solnit en Siri Hustvedt zijn twee sterke, feministische schrijvers die mij eindeloos kunnen boeien. Maar ook Peter Verhelst en Ingeborg Bachmann hebben een sterke indruk nagelaten. Ten slotte kan ik Walter Van den Broeck aanraden: hij is geen echte familie, maar geldt voor mij wel als een soort symbolische grootvader. We gaan samen in gesprek tijdens de nocturne van 7 november én in zijn boek zit ook een architect. Een aanrader dus!”

Charlotte signeert nog op donderdag 7 november van 19u30 tot 20u30 aan de stand van Confituur (304). Om 18u30 gaat ze met Walter van den Broeck in gesprek in de Letterenloft.