Teachers Day by LannooCampus doorlopend van 11u-16u

Teachers Day by LannooCampus doorlopend van 11u-16u

Tijdstip: 
11:00 - 16:00
Formaat: 
Presentatie
Debat

11u-11u45 Een pleidooi voor kunsteducatie
Ons onderwijs is er vandaag vooral op gericht om kinderen en jongeren klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Kunst en creatieve vakken staan vaak niet op dezelfde hoogte als wetenschap, wiskunde of taal en worden dikwijls stiefmoederlijk behandeld. Jos Maes houdt een betoog voor meer kunst op school. Verschillende mediafigureren zoals Thomas Vanderveken, Roos Van Acker, Wouter Deprez, Bruno Van Obbergen, Rik Torfs, Jeroen Olyslaeghers, ... hebben meegewerkt aan dit boek en reflecteren over het belang van kunst. Kunstvakken bieden leerlingen immers de kans om hun wereld open te breken, om nieuwe vormen te ontdekken en visies te ontwikkelen die hun beeld van de hedendaagse mens en maatschappij ingrijpend kunnen veranderen.

11u45-12u30 Een pleidooi voor herinneringseducatie
Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken. Welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie? De auteurs gaan in gesprek met verschillende leerkrachten en bundelen de vele mogelijkheden van herinneringseducatie. Ze tonen op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Met verhelderende toelichtingen, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden.

14u-14u40 Scholen transformeren van binnenuit
Onderwijsinnovatie komt in Vlaanderen en Nederland te traag op gang. Het huidige onderwijsmodel kraakt in zijn voegen. Het biedt geen antwoord meer op de uitdagingen en veranderingen die in hoog tempo op ons afkomen. Bovendien staat vaak de organisatie centraal, niet de leerling. Dirk De Boe biedt de oplossing met het transformatierad, een model dat de leerling echt centraal zet in het leerproces. Dat helpt je als 'onderwijziger' op weg naar een nieuwe school waar de leerling stap voor stap eigenaar wordt van zijn leerproces.

14u40-15u20 Kleine ondeugden voor leraren
Van leerkrachten en opvoeders wordt veel verwacht. Ze moeten altijd paraat, eeuwig geduldig, steeds zorgbereid, immer evenwichtig, nooit uit het lood te slaan, mild maar rechtvaardig zijn... Geen wonder dat burn-out in het onderwijs piekt. Linus Vanlaere en Nathalie Janssens de Bisthoven gaan pleiten voor een streven naar het "goed genoeg" voor leerkrachten. Zij blinken niet uit in morele perfectie maar hebben de moed om hun kleine ondeugden te (h)erkennen en een plaats te geven in hun dagelijkse zorg.

15u20-16u Klaskit: tools voor leraren
Goed onderwijs: iedereen heeft er een mening over, iedereen is betrokken partij. Hoe makkelijk zou het zijn als we een checklist konden maken waaraan de perfecte leraar beantwoordt? Jammer genoeg is er geen one size fits all-aanpak mogelijk voor de klas. Elke leraar en elke leerling is uniek in zijn klassituatie. Toch zijn er een aantal universele basisprincipes die elke leraar moet begrijpen en kan toepassen in de klas. Wetenschappelijk onderbouwd en getoetst aan de praktijk, laat Pedro De Bruyckere alle ruimte aan de creativiteit van de leraar om deze basis verder vorm te geven. Want een geïnspireerd leraar, heeft die niet het mooiste beroep ter wereld?

Nieuwsbrief

Twitter

Mooie kans om morgen meteen boeken voor jong en oud te scoren in @ANNA_Amstelveen Zoals ik al eerder tweette:’f fri… twitter.com/i/web/status/9…
Straatinterview: Lezen Marokkanen veel of weinig? (video) - bit.ly/2GcFbuB #marokko #lezen #boekenbeurstwitter.com/i/web/status/9…
Over de 'mysterieuze verdwijning van het allereerste feministische pamflet' - schrijfster @CatovanAa signeert vand… twitter.com/i/web/status/9…
Mijn kleine boekenschat van vandaag @Boekenbeurs Hoewel minder geslaagd dan voorgaande jaren maar heel blij met o.a… twitter.com/i/web/status/9…
load more
Volg ons op