Reradicaliseren voor een betere samenleving

Reradicaliseren voor een betere samenleving

Een kleine vijfhonderd jonge mensen zijn inmiddels uit ons land vertrokken naar Syrië of Irak. Ronselaars belagen hen aan de schoolpoort of op straat om hen te isoleren van hun familie, hun vrienden en onze samenleving.
Hoe komt het toch dat haatpredikers zo succesvol zijn in het winnen van de harten en de hoofden van onze jeugd? Is het hun verderfelijke programma? Zijn het hun gewiekste technieken? Of hebben wij als samenleving de jeugdige vechtlust voor verankering, verbeelding en verbetering collectief onderschat?
Geëngageerde leerkrachten en scholen ontwikkelen preventie- en deradicaliseringsprojecten om jongeren uit de klauwen van de ronselaars te houden.
Maar is dit wel de juiste strategie? Durven we ook te leren van de extremisten zelf? Net door reradicalisering, door jongeren te doen kiezen voor een positief én radicaal verhaal van participatie, kunnen we hun wel perspectieven bieden.

Karin Heremans is directeur van het GO! Koninklijk Atheneum Antwerpen en leidt de werkgroep Onderwijs van het Radicalisation Awareness Network (RAN) van de EU. Zij gaat in gesprek met Stijn Sieckelinck, die binnen- en buitenlandse overheden adviseert over omgaan met (extreme) idealen.

Nieuwsbrief

Twitter

Mooie kans om morgen meteen boeken voor jong en oud te scoren in @ANNA_Amstelveen Zoals ik al eerder tweette:’f fri… twitter.com/i/web/status/9…
Straatinterview: Lezen Marokkanen veel of weinig? (video) - bit.ly/2GcFbuB #marokko #lezen #boekenbeurstwitter.com/i/web/status/9…
Over de 'mysterieuze verdwijning van het allereerste feministische pamflet' - schrijfster @CatovanAa signeert vand… twitter.com/i/web/status/9…
Mijn kleine boekenschat van vandaag @Boekenbeurs Hoewel minder geslaagd dan voorgaande jaren maar heel blij met o.a… twitter.com/i/web/status/9…
load more
Volg ons op